Prawa abonenta
Abonencie, pamiętaj o swoich prawach!
-
Jako abonent domeny posiadasz prawa i obowiązki określone w Regulaminie nazw domeny .pl,
niezależne od regulaminu rejestratora domeny, z którego usług korzystasz. -
Jeżeli nie jesteś w stanie porozumieć się z rejestratorem w kwestiach związanych z obsługą domeny bądź uznasz, że naruszył on twoje prawa, zgłoś to do NASK.*
-
Rejestrator nie może wykonać poniższych czynności bez twojej wiedzy i zgody:
- transfer obsługi domeny do innego rejestratora,
- zmiana abonenta domeny,
- aktualizacja danych,
- usunięcie nazwy domeny.
-
Zadbaj o to, aby twoje dane kontaktowe były aktualne, w szczególności adres e-mail przechowywany w rejestrze domeny .pl. Na ten adres wysyłane będą potwierdzenia wykonania istotnych zmian dotyczących domeny (np.: zmiana danych abonenta nazwy domeny, potwierdzenie transferu), ten adres będzie służył też NASK do kontaktu z tobą.
-
Ustal z rejestratorem, czy i w jaki sposób zostaniesz poinformowany o końcu okresu rozliczeniowego twojej domeny.
-
Możesz przenieść obsługę domeny od rejestratora X do rejestratora Y. Na twoje żądanie rejestrator zobowiązany jest niezwłocznie wydać kod authinfo. Rejestrator nie może uzależniać wydania kodu od spełnienia dodatkowych warunków, w tym uiszczenia opłaty. Należnych mu opłat może dochodzić (jeśli się na nie zgodziłeś, np. akceptując regulamin rejestratora, warunki promocji) niezależnie od wydania kodu.
* Jeżeli spotkasz się z działaniami naruszającymi prawa abonenta lub niezgodnymi z Regulaminem nazw domeny .pl.
Jeżeli rejestrator odmówi wydania kodu authinfo, pomimo tego, że spełniłeś określone przez niego warunki, możesz złożyć pisemną skargę do NASK. Po wpłynięciu skargi wyjaśnimy zaistniałą sytuację z rejestratorem. Wytyczne dotyczące tego, jakie dane powinna zawierać skarga, znajdziesz niżej.
Pismo powinno zawierać:
- dane abonenta,
- nazwę/nazwy domeny,
- nazwę rejestratora,
- dokładny opis sytuacji,
- dokumenty potwierdzające opisaną sytuację (np. korespondencję e-mail lub pisemną),
- podpis abonenta lub osoby umocowanej do jego reprezentowania.
Do pisma dołącz aktualne dokumenty rejestrowe potwierdzające sposób reprezentacji abonenta (np.: odpis KRS, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, umowa spółki cywilnej). W przypadku działania przez pełnomocnika, dołącz stosowne pełnomocnictwo.
Pismo możesz wysłać pocztą (NASK, Rejestr domeny .pl, ul. Kolska 12, 01-045 Warszawa) lub na adres e-mail (info@dns.pl).
W wyjątkowych sytuacjach, gdy - pomimo naszej interwencji - uzyskanie kodu authinfo od rejestratora nie będzie możliwe, zostanie on udostępniony bezpośrednio przez NASK.